En ponnymammas vedermödor

Friday, June 30, 2006

Visa att det är du som bestämmer

Vi hängde med Mia och Tove upp till stallet en lördag.
”Har ni sett?”
Alla såg frågande på mig. Det var tydligt att ingen av dem tyckte det var särskilt märkvärdigt med tjejen som kom ledande på två hästar, men det var inte bara två hästar hon hade att hålla reda på. Framför sig sköt hon en gödselkärra. Ovanpå gödslet hade hon två IKEA-kassar proppfulla med hö. Förutom det som borde varit tillräckligt för vem som helst hade hon ett grimskaft i vardera handen. Hästarna lufsade efter henne med huvudet nedböjt.
”Så ser det aldrig ut när jag tar in Lady.”
Mia gav mig en konstig blick.
”Ta in henne nu”, sa hon.

I vanlig ordning släpades jag efter ponnyn in i stallet. Det fanns mat i boxen och då kunde hon inte bry sig om lilla mig som förgäves försökte få henne att gå lugnt bredvid henne. Mia såg något tagen ut.
”Så där kan du inte göra”, sa hon. ”Det kan vara farligt.”
Som om jag inte redan hade insett det.
”Du måste visa henne att det är du som bestämmer.”
Det tyckte jag var ett fantastiskt bra råd. Hur i hela friden skulle jag visa en envis ponny att det var jag som bestämde. Lätt att säga, men svårt att genomföra. Faktum var att det var inte jag som bestämde. Det gjorde Lady.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Bloggtoppen.se