En ponnymammas vedermödor

Monday, February 12, 2007

Häst lös igen!

I vanliga fall kan Rapid inte vänte med att äta sin morgonmat, men just idag då jag för en gångs skull inte stängt grinden var maten inte intressant nog. Men jag ska börja från början. Jag hade just släppt ut Odessa och var på väg ut med Rapid. I vanliga fall är jag noga med att stänga grinden innan jag släpper loss honom, men idag hade jag bråttom och han brukar sätta igång och äta med en gång så det är klart jag trodde att han skulle göra likadant idag. Så när jag lagt höet på marken tog jag av honom grimman.

Svish, så hade han vänt 180 grader på stället och galopperade ut genom grinden. Jag svor högt och gav mig ut efter honom, men det var lönlöst att hinna ikapp honom och han var i full fart på väg ut på parkeringen. Den livligt trafikerade vägen är inte långt därifrån och jag såg framför mig hur han sprang ut framför en lastbil och måste avlivas. Titti skulle aldrig förlåta mig.

Då stannade han och vände helt om och galopperade mot mig. Då mindes jag, han var livrädd för transporter. Titti kunde knappt leda honom förbi parkeringen. Ptroo, sa jag och bredde ut armarna för att stoppa honom. Inte brydde han sig om mig utan galopperade förbi bara för att tvärstanna när han fick syn på traktorn som var på väg om hörnet med en stor halmbal. Då hade han fått nog och hoppade in i hagen igen. Det var med en suck av lättnad jag stängde grinden om honom. Mina nerver var inte gjorda för en sån här morgon...

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Bloggtoppen.se