En ponnymammas vedermödor

Tuesday, January 30, 2007

Logistikproblem

"Det är klart att du måste ta upp dem samtidigt."
Jag skulle ha utsläpp alldeles själv för första gången. Ingen Tobbe som hjälp. Ingen Elin som hjälp. Jag hade inbillat mig att jag kunde ta en häst i taget till de övre hagarna, men tydligen gick inte det.
"Men hur ska jag kunna klara det? Jag har bara två händer."
Det var ett fåfängt försök. Vivan hade helt klart bestämt sig för att mitt sätt var livsfarligt.
"Du tar en i var hand", sa hon och sedan var det inte mer tal om det.

Själv stod jag kvar och försökte fundera ut hur jag skulle klara logistiken. Först skulle jag sätta på grimma med grimskaft på två hästar som stod i var sin ända av stallet. Kunde jag ta på den ena grimman först, stänga till och gå bort till den andra. Tänk om hästen trasslade in sig i grimskaftet under tiden. Andra alternativet var att ta på den ena, gå bort till andra boxen och samtidigt medan jag höll fast första hästen sätta på den andra grimman. Hmm…
Om jag nu lyckats få tag på båda hästarna så behövde jag få med två kassar med hö till dem var. Kanske jag kunde klara det med två kassar plus grimskaft I vardera handen. Sedan var det dörren där en häst i taget kunde passera. Slutligen var det bara hagen kvar med öppning av grind, stänga grind, släppa en häst med en kasse, gå in I nästa hage, stänga, släppa den hästen med en kasse och till sist ladda lunchautomaterna. Vid det här laget gick det runt i min skalle.

Vivan sa att det var lätt att ta med båda samtidigt. Det tyckte inte jag!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Bloggtoppen.se